Beiratkozás

Beiskolázás általános tájékoztatója

Beiskolázás

Az oktatás személyi és tárgyi feltételei

Alapítás

A jelenlegi iskolát 1952-ben alapították. Korábban Ebes mai közigazgatási területén a közoktatási feladatokat tanyai iskolák látták el. Az 1952-től épülő nagyközséggel szemben azonban az egységes közoktatási rendszer megnövekedett követelményeket támasztott.

Az épület

A feladatok ellátásához előbb az Ady Endre utcán a négy tantermes iskola épült meg – ahol ma múzeum és könyvtár működik -, majd 1967-ben a Kossuth utcán a nyolc tantermes iskola és a 120 férőhelyes diákotthon. Az új iskolát és a diákotthont 1967. október 23-án nyitották meg, majd az épületet a 70-es évek elején új szárnnyal bővítették.

A faluközpontban álló épületet 2010-2011-ben teljesen felújították és 5 tanteremmel bővítették, így az minden tekintetben megfelel a 21. századi oktatás feltételeinek. Szépen berendezett tantermek, otthonos osztálytermek, tágas folyosók nyújtanak kellemes környezetet a tanuláshoz.

Megközelíthetőség

A falu központjában álló kétszintes épület gyalogosan és közlekedési eszközzel is biztonságosan és jól megközelíthető. A busszal érkezők az iskola előtti megállóban szállhatnak fel és le. Az iskolába járáshoz kerékpárt használó pedagógusok és tanulók az iskolaudvaron elhelyezett kerékpártárolókban hagyhatják biciklijüket, a vendégek számára a bejáratok előtt szereltünk fel kerékpártárolókat. A gépkocsival érkezők az iskola előtt a Kossuth utcai vagy az iskola udvarán található parkolóhelyeken hagyhatják járműveiket.

Tanulóink, dolgozóink

Iskolánk tanulói létszáma a 2016/2017. tanévben 348 fő, akiket 44 pedagógus nevel-oktat. Tanulóink döntő többsége helyben lakik, de néhányan a közeli településekről járnak hozzánk iskolába. Pedagógusaink jól képzett, tapasztalt nevelők, akik sikeresen támogatják a lemaradókat, illetve segítik a kiemelkedő képességű tanulókat céljaik elérésében, eredményesen készítik fel őket különböző versenyekre. Pedagógusaink közül 10 fő egyetemi végzettségű, 6 fő szakvizsgával rendelkezik. A pedagógusok között magas a nyelv(ek)et beszélők aránya (angol, német, orosz, francia). A pedagógiai munkát fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus, gyógypedagógiai asszisztens és könyvtáros segíti. Az iskola pénzügyeit a gazdasági vezető felügyeli, a tiszta és biztonságos környezetről a takarítók és karbantartók gondoskodnak, az ügyintézést az iskolatitkár és a gazdasági ügyintéző segítik.

Az iskola végzős tanulóinak ¼-e gimnáziumban, fele szakközépiskolában, ¼-e szakiskolában folytatja tanulmányit.

Pedagógiai munka

Pedagógiai program, helyi tanterv

Kiemelt nevelési területként kezeljük az anyanyelvi oktatást, az idegen nyelvi képzést, a művészeti nevelést, a számítástechnika oktatását és a környezetvédelmet. A környezettudatosságra nevelés fontosságát jelzi, hogy iskolánk 2016 óta ÖRÖKÖS ÖKOISKOLA címmel rendelkezik.

Iskolánkban olyan légkört kívánunk teremteni, ahol tanulóink otthon érezhetik magukat.

Legfontosabb pedagógiai feladatunk a tanulók teljes személyiségének fejlesztése, valamint a tanulók korszerű ismereteinek, képességeinek, készségeinek kialakítása és bővítése.

Ennek érdekében:

  • Oktató-nevelő munkánkban a tanulók alapkészségeit fejlesztjük, és számukra korszerű, a mindennapi életben hasznosítható, továbbépíthető alapműveltséget nyújtunk.
  • Iskolánk olyan – az emberre, a társadalomra, a művészetekre, a természetre, a tudományokra, a technikára vonatkozó – ismereteket közvetít, melyek megalapozzák a tanulók műveltségét világszemléletét, világképük formálódását és eligazodásukat szűkebb és tágabb környezetükben.
  • Az iskolai életben a nevelés-oktatás során arra törekszünk, hogy tanulóink körében a szorgalomnak, a tudásnak, és a munkának becsülete legyen.
  • Törekszünk az emberek közötti érintkezés, a kommunikáció elfogadott normáinak és helyes formáinak kialakítására.

Munkánk csak úgy lehet eredményes, ha az „iskolahasználók” köre: a tanulók, a szülők és a pedagógusok együttműködve, közös erkölcsi alapvetéssel, közmegelégedéssel élnek és dolgoznak együtt.

A tanulócsoportok jellemzői

Az intézményben évfolyamonként két párhuzamos osztály működik. Az osztályok létszáma 20-23 fő között van. A 2016/2017. tanévben két első osztály indul. Alsó tagozatban nagyfelmenő rendszer működik tantárgycsoportos oktatással.

A tanulók egy része magyar-angol két tanítási nyelvű képzésben, másik része hagyományos oktatásban vesz részt. Mindkét osztály vegyes összetételű: egy osztályban vannak a két tanítási nyelvű és a hagyományos oktatásban részt vevő tanulók. A közös tantárgyakat együtt tanulják (magyar, matematika, környezetismeret, ének), az angol nyelven is oktatott tantárgyakat (rajz, technika, testnevelés, informatika) pedig csoportbontásban tanulják.

Délután alsó tagozaton napközis ellátást biztosítunk (ügyeletet: reggel 7.15-től, délután 17 óráig). A napközis csoportok létszámtól függően osztályonként szerveződnek. Felső tagozaton a felkészülés segítésére délután tanulószoba működik.

A sajátos nevelési igényű tanulók részleges integrált formában tanulnak. Így a gyerekek mindennapi életének része az eltérő adottságokkal, képességekkel rendelkező társaik segítése.

Az alkalmazott olvasástanítási módszer jellemzői

Az Apáczai Tankönyvkiadó tankönyvei alapján tanítóink a hangoztató, elemző, összetevő módszerrel tanítják az írást, olvasást.

Idegennyelv-oktatás

A 2006-ban indult magyar-angol két tanítási nyelvű képzésben részt vevő tanulók 1-8. osztályban heti 5 angolórán vesznek részt és fejlődésüket anyanyelvi lektor is segíti.

Angolul oktatott tantárgyak:

1-4. osztályban: rajz, technika, testnevelés

5-6. osztályban: célnyelvi civilizáció, informatika, testnevelés

7-8. osztályban: földrajz, célnyelvi civilizáció, informatika

Az angol nyelvet és az angolul tanult tantárgyakat 10-13 fős kiscsoportokban tanulják.

A két tanítási nyelvű oktatásban részt vevők 5. osztály második félévétől második idegen nyelvként német nyelvet tanulhatnak. Lehetőség van még a francia vagy az orosz nyelv választására.

A hagyományos oktatásban részesülők pedagógiai programnak megfelelően kezdik alsó tagozatban a nyelvoktatást 1. osztálytól, heti 2 órában, 4-8. osztályban heti 3 órában.

Informatikaoktatás

Az informatikaoktatás 3. osztály első félévében kezdődik és 8. osztályig heti 1 órában tanulják a tantárgyat a gyerekek. Az iskola 8 interaktív táblával rendelkezik, melyeknek a számát pályázatokból tovább szeretnénk bővíteni.

Sportolási lehetőség

A testnevelés órák az iskola tornatermében vagy a két szabadtéri sportpályán és műfüves focipályán zajlanak, de a mozgáskultúra és az erőnlét fejlesztését szolgálják a tükörrel felszerelt táncterem és a mellette található konditerem. Délután a tanulóknak lehetőségük van tömegsport foglalkozásokon illetve kosárlabdaedzésen részt venni. A foci és a karate iránt érdeklődők a helyi sportegyesületekkel való együttműködésnek köszönhetően hódolhatnak kedvenc időtöltésüknek. Az iskola harmadik és negyedik osztályos tanulóinak a tanévben úszótanfolyamot szervez.

Tanórán kívüli lehetőségek

Ingyenes: középiskolai felvételi előkészítők, énekkar, 14.000 kötetes, internet-használati lehetőséget is biztosító könyvtár, iskolarádió

Térítéses: erdei iskola, színház-, mozilátogatás, nyári táborok

Művészeti iskola

A 2001-ben indult művészeti képzésben zeneművészeti (zongora, furulya, klarinét, ütő), képzőművészeti (grafika, kerámia) és színművészeti tanszakok közül választhatnak a jelentkezők. A művészeti iskola növendékei a művészeti képzésért első tanszakon térítési díjat, második tanszakon tandíjat fizetnek.

Az iskola alapítványa

Az 1994-ben alapított Ebesi Gyermekekért Alapítvány (EGYA) támogatja

  • az iskolai oktatás fejlesztését
  • az iskolai sportmozgalom, turisztika fejlesztését, a természetjárást
  • a versenysportot
  • öntevékeny csoportokat
  • a kiemelkedő tanulmányi-, sporteredményeket elért gyerekeket
  • az iskola tárgyi feltételeinek javítását az oktatás színvonalának emelése érdekében

Hitoktatás

Iskolánk helyet ad a hit és erkölcstan oktatásnak (református, római katolikus, görög katolikus).

Miért érdemes az ebesi iskolába járni?

  1. Családias légkör, jó hangulatsmiley
  2. Magas szintű pedagógiai munka, jól felkészült pedagógusok smiley
  3. Magyar-angol két tanítási nyelvű oktatás smiley
  4. Második idegen nyelv tanulásának lehetősége 5. osztálytól smiley
  5. Informatikaoktatás 3. osztálytól kiscsoportban smiley
  6. Mindennapos testnevelés, tömegsport, kosárlabda, foci smiley
  7. Napközi, tanulószoba segíti a másnapi felkészülést smiley
  8. Felzárkóztató foglalkozások fejlesztő pedagógus segítségével smiley
  9. Tehetséggondozás, eredményes versenyeztetés smiley
  10. Művészeti iskola zeneművészeti, képzőművészeti és színművészeti tanszakokon smiley
  11. Ökoiskola, gyönyörű környezet, ahol kiemelt fontosságú a környezettudatosságra nevelés smiley
  12. Református, római katolikus és görög katolikus hitoktatás smiley
  13. Színes szabadidős programok smiley
  14. Testvériskolai kapcsolat smiley
  15. Jól működő diákönkormányzat, szórakoztató programokkal, érdekképviselettel smiley
  16. Iskolarádió, iskolaújság smiley
  17. Iskolai könyvtár smiley
Download PDF