Hírek

Bázisintézményi program – Hogyan nevel fogyasztói tudatosságra az iskola?

Október 19-én bázisintézményi szakmai délutánt tartottunk intézményünkben.

Az előadáson szó volt arról, hogy a tudatos vásárló átlát a reklámok ködfüggönyén és döntéseiben az igazságosság, méltányosság és ökológiai felelősség tükröződik.

A tudatos vásárló megnézi, hogy mi a valódi értelme és értéke annak a terméknek, amit meg szeretne vásárolni. Azért, hogy a pénzével ne  gyerekmunkát  vagy más emberi szenvedést támogasson egy távoli országban, ne egy olyan céget, amely a génmanipulációban érdekelt, amely kozmetikai célokra is állatkísérletek folytat, ne olyan terméket vegyen, amivel több hulladékot és szemetet termel, mint amennyi csekély élvezetet az elfogyasztása jelent. Olyan terméket vesz meg, amely nemcsak egészséges, de az előállítása is környezetkímélő módon történt, és olyan vállalat gyártotta, amely felelős magatartásával tűnik ki.

Magyarországon kb. kilencmillió ember (a gyerekeket is beleértve) hoz naponta, de legalább hetente valamilyen vásárlói döntést. Ez óriási erő. Ha e döntéseknek csak egy része tudatos etikailag és környezetileg, az már sokat számít.

Egy alapvetést el kell fogadnunk: a pénzünk szavazat, akár akarjuk, akár nem.

A résztvevők gyakorlati feladatokat is megoldottak, Vásárlásiláz-mérőt töltöttek ki,  változtatási hajlandóságukról döntöttek, reklámokban megjelenő üzeneteket elemeztek, gyógyteát kóstoltak. Megtapasztalták, hogy milyen az, ha csak a résztvevők 20%-ának jut a jóból. Akárcsak a Földünkön, ahol az összes anyag- és energiafelhasználás 80 %-a a világ összlakosságának mindössze 20 %-át adó fejlett országokban (köztük hazánkban) realizálódik! És az emberiség 80 %-ára csupán az erőforrások 20 %-a jut!

Az iskolánkban folyó tudatos vásárlóvá nevelés sokrétű tevékenységei közül a Fogyasztói tudatosságra nevelő hónapunkról, az iskolakertről, az ivóvíz fogyasztásról és a táborok, túrák során megvalósuló fogyasztói tudatosságot fejlesztő alkalmakról beszéltünk bővebben.

Megerősítettük a résztvevőkben, hogy az iskolában a tudatos fogyasztóvá nevelésben a legfontosabb feladatunk, hogy élményeken és tapasztalatokon keresztül, a saját példamutatásunkkal is alternatívát mutassunk a gyerekeknek, hogy máshogy is lehet élni, nem csak a fogyasztói társadalomra jellemző fenntarthatatlan módon!

 

 

Katona Erika és Tóthné Leiter Júlia

Download PDF