Hírek

Beszámoló a 2022. április 20-án tartott Tankerületi Szakmai Napról

Tisztelt Érdeklődők!

Iskolánk immár második alkalommal csatlakozott a Berettyóújfalui Tankerületi Központ által szervezett Tankerületi Szakmai Naphoz, mint olyan intézmény, amely előadás szervezését vállalta.

Az idei évben a Spacebuzz projektet mutattunk be egy előadás és egy játékos foglakozás segítségével.

Zentai István – a SpaceBuzz Hungary Pilot projekt alapítója – előadásában számolt be a “Legyél Te is űrhajós, a Föld Nagykövete!”, azaz a SpaceBuzz Hungary Pilot projekt előrehaladása és a STE(A)M oktatási módszerről.

Előadásában elhangzott, hogy napjaink egyik, ha nem legfontosabb problémája a klímaváltozás. Hazánk abban a szerencsés helyzetben van, hogy csatlakozhatott a holland űrhajós, André Kuipers által kezdeményezett SpaceBuzz ingyenes oktatási projekthez, amelynek célja, hogy 10-12 éves gyerekeknek, felkészítés után, virtuális űrutazás keretében megadja az úgynevezett „Overview hatás” élményét, azaz részük lesz ugyanabban a csodálatos látványban, amelyben eddig csak kevesebb, mint 600 űrhajósnak, űrben járt embernek volt része.

A világűrből egy gyönyörű kék bolygót látnak a diákok az univerzum sötétjében, egy színes bolygót, amelyen minden élőlény (ember, állat, növény) osztozik. Az államhatárok, nézetkülönbségek, problémák eltűnnek. A Föld szépségének és törékenységének látványa lenyűgöző. A projekt célja, hogy a virtuális űrrepülés során megadja ezt az érzést a diákoknak is, ezáltal érzékenyebbé téve őket a klíma és környezeti problémák iránt.

A 10-14 perces virtuális űrutazásra 6 előkészítő foglalkozás, („Űrkutatás”, „Égitestek és méretek az űrben”, „A Naprendszer”, „Az élet feltételei”, „A Föld megfigyelése és a felszíni formák”, „Űrhajósok és a Nemzetközi Űrállomás”) küldetés után kerül sor egy kamionon kialakított „űrhajóban”.

A pilot program keretében Magyarországon 21 iskola közel 1000 diákja vehet ebben részt a 2021/2022 tanévben. A VR űrutazás után a gyerekek sajtótájékoztatója és szintén 6 foglalkozás, („Éghajlat és környezet”, „A klímaváltozás bizonyítékai a Földön”, „A klímaváltozás és felelősei”, „Legyél felelős állampolgár!”, „Hogyan cselekedhetünk a tudomány és technika által?”, „Szervezzünk egy zöld iskolai napot!”) küldetés következik, amelyeken már a korosztályuknak megfelelő feladatok keretében a klíma- és környezetvédelem kerül előtérbe egyéb témák mellett.

Ezt követte az a gyakorlati tanóra, amely bemutatta az első 6 lecke – küldetési nap – legérdekesebb kísérleteit. A bemutató “tanulói” foglalkozáson a jelentkező pedagógusok megismerkedhettek a projekt megvalósítása során alkalmazott eszközökkel és módszertannal Csiha László és Szűcs Norbert vezetésével.

Download PDF