Hírek

Olvasási nehézségek 6-12 éves korban

Az iskolába kerülő 6-7 éves gyermek követelményekkel találja szembe magát. Megjelenik a direkt teljesítményelvárás. Tanulnia kell. A tanuláshoz azonban sokféle részképességre van szüksége. Ha ezek közül bármelyik is hiányzik vagy gyengébb, megnehezíti a megtanulandó anyag elsajátítását.

     Az olvasás során a gyermekek nagy része nehézségekkel küzd. Betűt tévesztenek, akadoznak, nehezen olvasnak össze. Ezek a hibák azonban átmenetiek, első osztályban meg is szűnnek. Vannak azonban olyan tanulók, akik nem tudnak túljutni a problémás időszakon a szokásos korrepetálással sem. Értelmi képességük, az olvasásba fektetett kemény munka nem indokolná, mégis lényegesen elmaradnak az olvasás és az írás követelményszintjétől. Az írászavart diszgráfiának, az olvasás zavarát pedig diszlexiának nevezzük.

     A tanulási zavar legtöbbször másodlagos tünetként magatartászavarhoz is vezet. Nincs olyan gyerek, akit nem viselnek meg a kudarcok. Védekezik, felhívja valamilyen formában magára a figyelmet, vagy befelé fordul, nagyon csendes lesz. Mindenképpen pszichésen is sérülnek ezek a gyerekek.

     Ki segíthet ezeken a gyerekeken? Mindenki, aki hamarabb észreveszi, hogy a kicsi gyermek nagymozgásából kimaradt egy fázis. Ilyen lehet például, ha nem kúszik, vagy nem beszél. A megkésett beszédfejlődést korrigálni kell.

     Úgy érzem, szemléletváltásra van szükség nagyon sok területen. El kell tudni fogadni a másságot, nem sajnálni kell a tanulási és magatartászavaros tanulókat, hanem minden lehetőséget meg kell ragadni a támogatásukra.

       Az iskolánkban gyógypedagógus, fejlesztő pedagógusok, logopédus, pszichológus, gyógypedagógiai asszisztensek segítik szaktudásukkal a gyerekeket.

 

 

Karacs Erzsébet

gyógypedagógus

Download PDF